Om studier

Hejsan! Vet inte om jag hamnat i rätt forum, men det är som så att jag är intresserad av att läsa till Fritidspedagog.

Först och främst undrar jag vad det är för skillnad på fritidspedagog/barnskötare/fritidsledare?

Behöver man läsa på högskola/universitet?

I vilka städer kan man läsa till fritidspedagog?

Vilka gymnasiebetyg osv, vad är kriterierna för att plugga till fritidspedagog? Finns det distansutbildningar?

Mvh

Kristian

Kristian 2012-01-03 13:51

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2012-01-05

Hej

En fritidspedagog jobbar med ungdomar mellan 6-13 år och jobbar främst med det som sker efter skolan men man ha räven ett nära samarbete med lärare. Utbildningen är 3 år och heter Grundlärarprogrammet med inriktnin gmot arbete på fritidshem. Utbildningen finns på många högskolor. Linnéuniveristetet har utbildningen på distans. Gå in på www.antagning.se och sök på Grundlärarexamen och inriktning fritidshem så hittar du fler.

En fritidsledare är mer inblandad i de aktiviteter som sker efter skolan. Det kan t ex vara idrottsaktiviteter. Utbildning finns på folkhögskolan. En barnskötare jobbar på förskola och den utbildningen ges inom vuxenutbildningen.Idag strävar man efter att alla som jobbar på förskolan har en högskoleutbildning till förskollärare.

Hälsningar Chris, www.allastudier.se

Skriv kommentar:

Taggar: fritidspedagogik