Betyg

02 mar 2012
Fråga:
Hej! Under sista året på gymnasiet valde jag att inte läsa vissa kurser, vilket gjorde att jag gick ut med ett s.k ''Samlat betygsdokument''. Nu till våren vill jag dock söka till högskolor som kräver fullständiga slutbetyg. Därför undrar jag hur jag enklast går tillväga för att så snabbt som möjligt läsa upp betyget. Det är 2-3 kurser och det obligatoriska 100-timmars 'projektarbetet' jag har att göra. Bör jag läsa de kurser jag tillskrevs under gymnasiet (varav somliga jag hade påbörjat innan jag valde att hoppa av dem) eller kan jag byta ut dem mot exempelvis högre grader av Engelska och Matte? Tillägga kan jag att jag gick samhällsprogrammet, inr. Samhälle. Och då hoppade av ett par av de obligatoriska Samhälls-kurserna. Samtidigt som jag vill läsa upp betygen studerar jag på privatskola, jobbar, samt tränar idrott på ganska hög nivå. Finns det möjlighet att studera hemifrån vore det därför det mest tidseffektiva för mig, jag kan då utnyttja överbliven tid samt studera under helgerna. Tack på förhand! //Kim

Svar:

07 mar 2012
Hej Om komvux ska skriva ut ditt slutbetyg så kan du byta ut kurser om det är inte rör sig om kärnämneskurser.Du kan göra prövningar vilket innbär att du läser kursen på egen hand. Om du ska söka till högskolan i höst så måste du vara färdig med ditt slutbetyg så att du kan komplettera. Det sista kompletteringsdatumet brukar ligga i slutet av juni. Hälsningar Chris