vill bli läkare utan toppbetyg

Hej, jag tog studenten i år med bra betyg men inte mvg i allt. Jag insåg sent under min gymmnasietid att jag tyckte om biologi och började fundera på biomedisinisk analytiker (behöver då plugga upp kemi B) nu kan jag däremot inte släppa tanken på att bli läkare. Jag har aldrig tidigare gjort högskoleprovet och sannolikheten att jag skulle få ett bra snitt i det känns inte så troligt och vill helst börja plugga till hösten.. Det jag undrar över är hur svårt skulle det vara att komma in på en läkarutbildning utomlands? jag skulle gärna vilja ha hjälp all information jag möjligen kan få om att söka till en läkarlinje, hur jag går till väga och vad som förväntas av mig. Mvh en stundet med en dröm men osäker på vart hon ska börja för att nå det.

Emma Jenks 2012-11-21 18:07

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2012-11-26

Hej
Till de engelskspråkiga utbildningar läkarutbildningarna utomlands så spelar inte betygen så stor roll utan urvalet görs ofta på kunskapsprov. Om du går in på AllaStudiers sida Studiefalkta och utbildning utomlands så hittar du information om läkarutbildningar utomlands.Du kan också gå in på www.lakarutbildning.se.
Många av utbildningarna har representanter i Sverige som kan hjälpa til med ansökningsförfarandet.
Hälsningar Chris

Skriv kommentar:

Taggar: läkare