Jobb i England inom vård och medicin?

11 jan 2013
Fråga:
Hej! Jag heter Nina och jag går mitt sista år på gymnasiet i Lund. Jag ska sedan läsa "vård och hälsoadministration" vilket som göra mig till en medicinsk sekreterare/läkar assistent.  Jag har en man i England som jag vill bo hos i framtiden. Jag undrar om någon vet om hur det kommer bli med mig utbildning i England, kommer den gälla? Kommer den betyda något och hjälpa mig med att hitta liknande jobb i England?  Jag hittade på en sida att du inte behöver ngn utbildning för att jobba som det i england eftersom det räknas som en vanlig "sekreterare" och en utbildning är oftast inte krävande till jobbet.  En person på Reddit skrev följande:  "There is no problem with starting to work in England for a swede, since we are both in the EU. Any degrees should work the same in both countries unless they are medical which you would need to look up." Jag undrar om någon kanske har erfarenhet av detta och kan hjälpa mig med tips och råd.  Tack! -Nina

Svar:

13 jan 2013
Hej Det är inget yrke som kräver någon legitimation eller liknande så därför är det upp till arbetsgivaren om de vill anställa dig eller inte. Maila dirket till en arbetsgivare i England och fråga vd som behövs för att jobba med den typen av arbetsuppgifter. Hälsningar Chris