Studera utomlands-Vancouver, Kanada

03 jan 2014
Fråga:
Hej, jag vill studera i Vancouver, Kanada. Det är film jag hade tänkt mig. Kollat igenom lite olika högskolor och så men det verkar som att jag ungefär har endast hittat privat högskolor. Dem högskolor jag har hittat är hyfsat dyra.. Finns det några kommunala högskolor i Vancouver där man kan studera film? (OBS! inte endast skådespeleri utan allt inom film)  Att studera i Kanada (Vancouver) kan ligga på allt mellan ca 250 000-350 000kr. Hur mycket av den totala summan måste man själv ha råd med? Hur mycket kan man få lån av CSN? Dem har skrivit på sin hemsida att det man får är 705kr i bidrag, 1350kr i merkostnadslån, 2500kr i lån och allt detta blir 4555kr som man får i veckan. Men dem har inte sagt någon exakt procentuell siffra? Har hört att det ska finnas några eller en del stipendier man ska kunna ansöka om ifall man ska studera utomlands? Tips? Hemsidor? Hur ska jag gå tillväga där? Min sista fråga är det här med visum. Jag har blivit rätt så förvirrad där då jag har ringt och frågat men inte fått ett "riktigt helt svar". Ifall jag vill studera film i Vancouver, Kanada. Vi säger att jag lånar pengar av CSN och har råd med en liten del av kostnaderna själv men även om jag har fått stipendier eller inte så vill jag kanske jobba där. Alltså att jag vill jobba där medans jag pluggar vid sidan om. Deltidsjobb. Inte bara på själva campus/skolan utan om jag vill jobba utanför skolan. Samt också om jag vill jobba efter jag har studerat klart och tagit examen. Inte bara för ekonomin men erfarenheten/upplevelsen/fördelarna osv.Vilken sorts visum är det man ska ansöka om? Dem jag har pratat med har sagt att det är bättre att inte nämna att man vill jobba där samtidigt som man vill plugga då det kan tyda på att man är i behov utav extra ekonomiskt stöd så man ska endast ansöka om sitt "plugg-visum" och "har man tur så kan man få ett visum där man även kan jobba vid sidan om"? Det tycker jag iallafall inte är ett "helt riktigt svar"? Vet att det blev en massa frågor nu men skulle vara jätte tacksam om ni hade kunnat svara mig så snarast möjligt! Mvh S 

Svar:

04 jan 2014
Hej När det gäler CSN måste skolan vara studiemedelelsberättigad och det är inte alla privata skilor som är det. Du måste skickar inforamtion till CSn så får de pröva det.Till studieavgifter kan du låna max 1350 per vecka och du kan ävne låna til resor och försäkringar. Bidraget är ca 700 per vecka och lånedelen beroende på land. From juli 2015 är det samma lånebelopp som i Sverige. Stipendier är svårt at hitta för denna typ av utbildningar.Men du kan hittar länkar på AllaStudier. I Många länder kan  ansöker om studerandevisum och då har man ofta rätt att jobba extra. Kolla på ambassadens hemsida vad som gäller för Kanada.Du kan också försöka hitta en förmedling sm har den typ av stuider i Kanada t ex. Du hittar mer information på AllaStudiers Studiefaktau under studier utomlands. Hälsningar Chris