Hjälpa min syster

Hej! Jag har en lillasyster som har under hela sitt liv stött på svårigheter. Hon har dyskalkyli, add och ocd och annan ångestproblematik vilket har hindrad hennes skolgång väldigt mycket. 

Hennes problem är att hon idag är 19 år och inte har gymnasiebehörighet. Hon har gått på IV, olika praktiker osv men känner att hon inte kommer någon vart och att de praktiker hon har fått inte är något för henne.

Jag skulle vilja veta vad det finns för typer av utbildningar hon skulle kunna gå. trots att hon ej har gymnasiebehörighet, något som gör att hon kan bli någonting...

Hon vill gärna bli tatuerare. Är det någon som har kontakter, erfarenhet eller liknande om hur man kan gå tillväga?

Sen älskar hon djur och att vara kreativ i form av musik och teckning. Någon som har tips eller liknande inom detta?

Detta kanske är väldigt luddiga frågor men känner att jag vill hjälpa henne, samt min mamma som kämpar och kämpar,  men vet inte hur.

Eller är det någon som vet hur jag ska gå tillväga för att få svar på mina frågor? 

Jennifer 2015-10-29 21:48

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2015-11-02

Hej
Det hon bör göra är att gå en gymnasieutbildning antingen inom vuxenutbildningen eller på en folkhögskola. Jag tycker hon ska ta kontakt med vuxenutbildninge och boka en tid med en studievägledare för att få hjälp att hitta en lämplig utbildning. För att bli tatuerare måste man gå som lärling. Gymnasieutbildning med estetisk inriktning finns på folkhögskolor där man välja allmän linje med den inriktningen man är intresserad av.
Hälsningar Chris

Skriv kommentar: