förvirrad om studier

Hej! 

Jag är verkligen i behov av hjälp. Jag är så förvirrad. 

Jag tog studenten 2015 och har jobbat sedan dess och har nu äntligen kommit på vad jag verkligen vill göra. Jag vill göra något såsom psykolog och socionom. Men min fråga är hur jag ska välja. det finns ju massa olika. psykoterapi, psykiater och även massa inom sociologi. Vill nog helst något inom psykologi men det är så många år. Om jag väljer att läsa till exempel psykologi, är jag helt färdig efter 5 år eller är det fler år efter det? Jag vill då gärna hjälpa folk. Med terapi eller bara när de behöver någon att prata med.

En annan fråga, jag vill så gärna jobba samtidigt så hur kan jag göra? Läste någonstans att jag inte kan ta examen om jag läser på distans. Stämmer det? Hur kan jag göra isåfall?

Hoppas ni förstår mina förvårrade tankar och kan svara med lite kloka svar. Tusen tack på förhand!

Sofia 2016-01-11 17:16

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2016-01-12

Hej
Som socionom kan du arbeta med att hjälpe människor genom samtal som t ex kurator. Det är lättare att komma in Socionomprogrammet än Psykolog och utbildninge är kortare. Du kan även söka vidare till terapeut när du har arbetat några år som socionom
Hälsningar Chris

Skriv kommentar: