distanskurs/ utbildning som genererar yrkestitel

01 feb 2016
Fråga:
Hej jag har sedan en trafikolycka flera funktionshinder . jag har full sjuersättning sedan några år. jag skulle vilja fylla mina dagar med något meningsfullt. Det är strikta regler på hur "en som mig" skulle få plugga OCH ha full sjukersättning. Jag skriver och frågar er vad NI rekommenderar för sorts distanskurser , jag skulle vilja uppnå yrkestitel eller diplom eldyl. Men jag kommer nog aldrig få använda den, om jag inte mirakulöst skullr tillfriskna. Men jag drömmer fortfarande om att bli det jag drömde om innan olyckan. självständig, själlvförsörjande o ett kul o bra jobb som jag kan öppna eget företag på.   mvh // Sanna

Svar:

05 feb 2016
Hej
Det finna utbidlningar på distans både inom Yrkeshögskolan och högskolan. En del utbildning, särskilt inom Yrkeshögskolan, kräver att man är på utbildningsorten ett antal gånger per termin medan det finns högskoleutbildningar utan sammankomste. Gå ioch sök på www.yrkeshogskolan.se och www.antagning.se. Jag tycker du ska boka en tid hos en studievägledare inom vuxenutbildningen för att prata om ditt val coh se vilka möjligheter som finns så att du även kan använda din utbildning efter du är klar
Hälsningar Chris