Coach eller terapeut

26 feb 2016
Fråga:
Hej
Jag jobbar som servicechef där man coachar, vägleder och hanterar rehab av olika slag. Jag har kommit till en punkt i livet där jag "vill mer".. Jag har enförmåga att "se människor" och fångar i tid upp de som mår dåligt eller som tappat arbetsglädjen. Vill på nåt sätt utveckla detta men vet inte om jag ska läsa till någon form av coach eller samtalterapeut. Det finns en djungel av "utbildningar" men hur vet man att de är seriösa, vill inte slänga ca 50 000 i sjön. Man blir certifierad men som jag fattar så räknas det bara om man är legitimerad? Har barn varann vecka och bor i mitten i Sverige, Ånge, så är realtivt begränsad men...finns något utbildning på 1-2 år till en start? Kan man bygga på den ? Studiestöd? Många tankar nu och kanske luddigt skrivet utav mej men jag kanske får nån slags riktlinje om hur jag ska tänka och söka till   Mvh förvirrad Eva-Lott

Svar:

28 feb 2016
Hej
En certifiering står egentligen inte för något och det finns  ingen tillsynsmyndighet bakom som säkrar kvalitén. Om man seriöst vill jobba som terapeut ska man gå Psykoterapeutprogrammet. Fösta måste man ha en grundutbildnign som t ex socionom och därefter går man två utbildningar varav den sista är till Psykoterapeut och dår blir man legitimerad.
Men du kan läsa till socionom och då jobba som kurator inom olika områden
Hälsningar Chris