Svenska kurser

18 apr 2016
Fråga:
Hej, Jag heter George Davidsson och läser till medicinsk sekreterare. Eftersom mitt modersmål är inte svenska då läste jag svenska som andraspråk 1,2 och 3 för att komma in i medicinsk sekreterarutbildningen. Med tanke på att vårt arbete som sekreterare kräver mycket bra färdigheter i skrivande anser min lärare att jag har fortfarande språkbrister vid skrivande gällande ordböjning, ordföljd och vissa stavfel t.ex. sammansättningar! Vet inte exakt hur jag kan komma över de här språkbristerna!  Jag känner att talar mycket bättre än jag skriver! Finns möjlighet att läsa en distanskurs som kanske skulle gå parallellt med min heltid utbildning?   Är det bättre att läsa en kurs i svenska som är mer avancerad (högre nivå) än mitt sista betyg i svenska (SAS3) där kan man utveckla alla språkfärdigheter på en gång? Vilken kurs i så fall? Eller kanske kan det bli bättre att läsa en kompliterande kurs i grammatik och skrivandes färdigheter? Vilken? Tack på förhand, Med vänliga hälsningar, George Davidsson     

Svar:

18 apr 2016
Hej
Om du redan läst Svensak 3 så är ju nästa nivå högskola om du vill fortsätta läsa Svenska. Studieförbunden har kurser i svenska t ex folkuniveristetet.
Hälsningar Chris