Kognitionsvetare

Hur är jobbmöjligheterna efter att ha utbildat sig till Kognitionsvetare? Vad ligger lönerna på?
Angelica 2007-09-26 00:44

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2007-09-27
Hej
Enligt Umeå universitet, som erbjuder Kognitionsvetenskapliga programmet, så kan möjliga titlar inom arbetslivet vara Användbarhetsarkitekt, Systemutvecklare, Interaktionsdesigner eller Inforamtionsforskare. Innan du hoppar på ett sådant program, med en ganska otydlig arbetsmarknad, så är mitt tips att du tar kontak tmed Umeå och hör om de har gjort någon undersökning var studenter efter sin utbildning får jobb.
Hälsngar Chris, www.syoguiden.com
Sussi 2007-09-27
Utbildningsprogram inom kognitionsvetenskap finns på en del ställen, men alla har inte exakt samma innehåll. Vet att det finns i linköping och där verkar det (har sett att det står nånstans i fakta om programmet) vara mindre fokus på neurovetenskap, jämfört med andra. Sånt kan kanske också spela roll i fråga om jobbmöjligheter. Kanske lönt att kolla upp sånt innan man bestämmer sig för vart man vill plugga den utbildningen.
Rebecca 2011-06-02

Jag läser själv det kognitionsvetsnakapliga programmet i Skövde och här har vi inte alls fokus på neurovetenskap utan snarare människa-datainteraaktion (MDI). I Linköping är det som sagt mer fokus på neuro och i Umeå är det mer fokus på "klassisk" kognition (inte den situerade ansatsen). Med andra ord skiljer de sig åt ganska mycket så jag skulle rekomendera att du först och främst läser på lite om de olika inriktningarna som dessa skolor erbjuder.

Skriv kommentar: