Utbildning och arbetserfarenhet som djurskyddsinspektör

12 okt 2016
Fråga:
Hej! Jag skulle vilja arbeta som djurskyddsinspektör, alternativt som någon slags handläggare för djurskydd och miljö. Tog i våras en kandidatexamen i biologi, inriktning ekologi. Har diskuterat med min SYV på Umeå Universitet och hon föreslog att jag ska ta en kandidatexamen i miljö- och hälsoskydd för att få en större chans till anställning hos länsstyrelsen. Eftersom jag har en del kurser som jag kan räkna in i en MHS-examen så ska jag studera totalt i 1,5-2 år, då kommer jag även att lägga in 30 hp extra etologi- och djurskyddskurser. Jag undrar lite vad ni tror om mina chanser för att få ett jobb när utbildningen är klar? Jag är införstådd i att det bara är en teoretisk fråga, men tänker mest på ifall jag skulle vara mer attraktiv på arbetsmarknaden med två examen inom ämnet, än exempelvis någon med endast en? Undrar också ifall ni har några tips på bra arbetserfarenheter för att kunna "toppa" CV:et inom området? Är just nu endast volontär på Djurskyddet Västerbotten, där jag tar hand om övergivna katter och arbetar i samarbete med exempelvis polis och handläggare vid diverse ärenden. Är det en bra merit att ha eller tror ni att det krävs mer? Tacksam för alla svar jag kan få!

Svar:

16 okt 2016
Hej Fanny! Det jag kom att tänka på spontant är att du kanske ska kontakta Länsstyrelsen för att se hur de ser på två examen istället för en. Eftersom du gärna vill arbeta för dem kan det ju vara en bra ingång, speciellt om de kan tipsa om meriterande uppdrag eller studier. Hoppas du får svar den vägen, lycka till och ha en fin vecka! Vänliga hälsningar, Mikaela Blivande Studie-och yrkesvägledare