Bonde???

31 dec 2007
Fråga:
Hejsan! Har länge drömt om att få driva gård, t.ex. mjölkgård, men jag är inte uppväxt på gård och jag är inte ingift med en bonde :P Gymnasiet är passerat nu men en hel del djurkunskap besitter jag. Frågan är nu: Hur blir man bonde? Det känns inte som att det finns någon exakt väg att gå men jag skulle vilja ha lite kött på benen innan jag startar plus att banken ger väl inte lån hur som helst när man vill starta en gård. Tack på förhand!

Svar:

01 jan 2008
Du kan fortfarande läsa in gymnasieprogrammet för lantbruk (Naturbruksprogrammet inriktning Lantbruk), genom en KY-utbildning, då du enbart läser karraktärs ämnena som tar ungefär 1-2 år. Där får du även möjlighet till att få praktisk erfarenhet. ""Ett annat alternativ är att du söker arbete på en gård, kolla """"avbytare """"på www.ams.se Du kan säkert lära dig allt nödvändigt den vägen istället för i skolbänken. Dok krävs att att gården är beredd att ha dig som lärjunge.  Men i övrigt tycker jag du ska försöka få en tjänst inom jorbruket, och verkligheten se och känna efter om det är ngt för dig."" Jobba inom jordbruket är mkt mer än en bullerby-dröm, speciellt idag. (men det är du säkert medveten om) Lycka till