Utbildning

17 sep 2018
Fråga:
Hej! Mitt namn är Caroline och jag  är 22 år har tänkt börja plugga i Uppsala i vår och jag har lite svårt att komma på vad jag vill göra i framtiden. Jag har gått natur inriktningen med inriktningen natur i gymnasiet och sedan jag tagit studenten har jag rest, pluggat och även jobbat. Första året efter studenten reste jag till USA och pluggade lite på college, där läste jag några ekonomikurser, kinesiska och soociologi. Jag tyckte alla ämnen jag läste var intressanta speciellt Soociologi.  Sedan jag kom hem till Sverige 2016 började jag läsa kinesiska på uppsala universitet, bland annat för jag tyckte det var intressant och bland annat för jag ej visste vad jag annars ville plugga. Nu har jag läst kinesiska i cirka 2,5 år. Jag åkte bland annat på utbyte via mitt universitet våren 2018 till Guilin och läste kinesiska där. Sedan efter jag kom tillbaka till Sverige bestämde jag mig att fortsätta utveckla mitt språk i Kina och åkte tillbaka fast till Chengdu( där jag befinner mig nu.)  Jag är verkligen intresserad av kinesisk kultur och det kinesiska språket. Men nu vill jag söka något till våren men vet inte vad jag vill plugga. Jag kan verkligen inte tänka mig vad jag vill göra i framtiden, jag skulle gärna villja ha användningen för mina kinesiska kunskaper. Jag skulle gärna vilja arbeta med människor. Så därför undrar jag ifall ni har något tips på hur ni kan hjälpa mig välja? Vet verkligen inte vart jag ska börja? 

Svar:

18 sep 2018
Hej Caroline, Det finns många yrken där man kan ha nytta av språkkunskaper men det finns inte direkt några självklara val. Därför tror jag att det bästa är om du väljer utbildning efter vad du är intresserad av och sedan försöker få användning för dina kunskaper i kinesiska så gott du kan.  Mitt tips är att du läser på vilka utbildningar det finns på de universitet/ högskolor som du vill studera på. När du hittat några utbildningar som är intressanta kan du kolla upp dem närmare. Du kan fundera på hur arbetsmarknaden där du vill jobba ser ut. Vet du inte kan du fråga någon inom denna bransh.  Vi har en del redskap och tips som kan vara till hjälp när du funderar på ditt val. Här finns ett yrkestest: http://allastudier.se/tips-o-fakta/2035-test-vilket-yrke-passar-dig/. Och här finns en guide: http://allastudier.se/tips-o-fakta/2450-guide-s%C3%A5-v%C3%A4ljer-du-r%C3%A4tt-till-h%C3%B6gskolan/.  Lycka till!