Utbildning och jobb för psykolog

11 dec 2018
Fråga:
Hej, Jag har gått psykologutbildning i ett annat land och jobbade som psykolog några år, sedan läste kurser i folkhälsa två år på Stockholms universitet samt jobbadde som vårdare. Nu vill jag hitta ett sätt att använda mina kompetens och erfarenhet på jobbet och funderar på i vilken roll och yrke jag skulle kunna göra det. Jag vill göra skillnad och har meningsfullt arbete där jag kan utvecklas. Tyvärr att bli legitimerad som psykolog i Sverige är lång process som de flesta inte kan klara av på länge. Därför borde jag tänka mig att jobba i någonting annat där min utbildning och erfarenhet skulle bli värd. Jag undrar vad kan jag jobba med i så fall utan legitimation? Det är inget problem för mig även att plugga lite vidare om det behövs för att får bättre jobb där jag kan utvecklas.

Svar:

12 dec 2018
Hej, Jag undrar om du har fått en bedömning av din utländska utbildning på UHR? Annars så är det bra om du gör det. Du hittar info här: https://www.uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning/. De kan då ge dig information om vad du behöver komplettera för att bli psykolog i Sverige. Lycka till!