Fråga

11 apr 2019
Fråga:
Hej, Jag har studerat industriell teknik i mitt hemland och har bott i Sverige i 2år. Jag nämner det därföratt jag har ingen aning om arbetsmarknaden inom industriell teknik här i Sverige. Hur kan jag updatera mina tidigare kunskaper? Är det en bra idé att plugga en yrkeutbildning? Vilka kurser rekomenderar du? Jag har hittat en kurs i affärhögskolan som heter Facility Manager. Vad tycker du?  Tack  Med vänlig hälsning

Svar:

12 apr 2019
Hej, Industriell teknik är ett område som kan inefatta många yrkesgrupper. En del som jobbar inom insustriell teknik är civilingenjörer. Jag vet inte vilken utbildning du har sedan innan så jag vet inte vad den bäst motsvarar här. Men du kan få en bedömning av din utbildning här: https://www.uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning/. Om du får utbildningen bedömd av UHR så blir det lättare att veta vad den motsvarar och om du behöver kompletteringar. Vad som är en bra idé att plugga beor på den bedömingen och sedan också vad du vill. Så gör gärna bedömninegn först och fundera sedan vidare på vilket yrke du vill ha inom industriell teknik . Sedan kan du läsa mer om de utbildningar som finns och ta ställning till vad som kan passa dig.  Yrkesutbildning är en privatutbildning man betalar för själv. Vill du ha en CSN-berättigad, kostnadsfri yrkesutbildning kan du titta på YH-utbildningar (Yrkeshögskola) och högskole/universitetsutbildnignar.  Lycka till!