CAD-ritare med inriktning på elinstallation?

12 apr 2019
Fråga:
Hej, jag är idag egenföretagare och säljer mina tjänster som CAD-ritare och Grafisk formgivare. Är utbildad Grafisk formgivare men branchen har blivit mättad vilket gör det väldigt svårt att få jobb och generellt är de flesta företagen snåla när det kommer till reklambudget. I gymnasiet lärde jag mig CAD och när jag i höstas, 15 år efter gymnasiets slut, fick frågan om jag inte kan "fixa några bygglovsritningar" så tog jag självklart på mig uppdragen. Det har gått superbra och nu vill jag vidareutveckla mina CAD-kunskaper. Jag ser ett stort behov på marknaden av personer som ritar el, min fråga är därför: Finns det kurser, för mig som inte vill gå en ny 2-årig YH-utbildning, där jag kan lära mig el och hur det ritas i CAD? Med vänlig hälsning,
Elin

Svar:

14 apr 2019
Hej Elin, Vad roligt att du har hittat ett sätt att utveckla dig och anpassa dig till arbetsmarknaden! Det finns en hel del CAD-utbildningar i olika skolformer så jag tror säkert att du kan hitta en kurs som kan passa dig. Här har du en lista: http://allastudier.se/utbildningar/?q=CAD. Man kan tyvärr inte avgränsa sökningen på utbildningens längd men du kan titta igenom listan och se vad du hittar. Gå gärna vidare till utbildningarnas egna webbplatser så du hittar lite mer information om dem innan du bestämmer dig. Lycka till!