Vad ska jag välja för väg?

16 apr 2019
Fråga:
Hej, Jag är en person som ska snart ansöka för gymnasiet och har lite problem. För det första så vet jag redan vilket/vilka områden jag vill ha en karriär i. Jag vill både bli en ballerina, skådespelare och regissör. Jag vet, det låter mycket.  För en ballerina så behöver börja redan som 2 åring. Jag tänker väldigt långsiktig med det här och vill inte slösa 3 år åt att inte komma någotvart. Det jag vill ha hjälp med är vart jag ska börja för att då nå allting om 10 år?  

Svar:

17 apr 2019
Hej, Du får nog helt enkelt ta ett steg i taget. Just nu kan du fokusera på vilket gymnasium som kommer passa dig bäst. Det låter som att det Estetiska programmet skulle vara intressant för dig med tanke på vad du har för mål. Under gymnasiet för du sedan fortsätta utveckla dig inom dansen och skådespelandet/regin. Det kan du göra genom att angagera dig i dessa saker på din fritid (om du inte gör det redan). När du börjar bli klar med gymnasiet kan du fundera på vad ditt nästa steg ska bli. Du kan ju läsa på lite om vilka utbildningar som finns men det är kanske ingen idé att ta ett beslut innan du vet hur du utvecklas inom dessa områden.  Lycka till!