Hjälp, vad för yrke ska man satsa på?

17 apr 2019
Fråga:
Hej, jag är en man på 28 år som har asperger och har inte alls pluggat mycket.  Från 1:an till 9:an så gick jag särskolan. Sedan gick jag samhällsprogrammet för asperger klass och fick slutbetyg efter 4 år på gymnasiet. Efter gymnasiet har jag gått Handel, lager och logistik, ett årig vuxenutbildning men dock utan resultat på jobb. Efter detta fick jag jobb som lokalvårdare, men efter 4 år så börjar det bli tuff bransch och mer att göra och man mår dåligt av det.. parallellt med detta jobb har jag jobbat 4 säsonger på en golfklubb men slutade där pga kemin, så tänkte jag under tiden jag jobbade säsong kan jag ju utbilda mig inom trädgårdsskötsel och det har jag gjort men utan resultat på jobb. Jag undrar med min bakgrund vad jag kan plugga till och vilka branscher som accepterar ”funktionshinder”. Jag själv tänker att jag vill plugga något som leder till något socialt yrke, inte säljare(kanske blir för stelt för mig). Har ni några tips och idéer. Jag har frågat min kontakt på AF och de kan inte hjälpa mig utan det är där jag jobbar. Och så har jag varit i kontakt med kommunen jag bor i och de kan inte vägleda/hjälpa mig, det ända dem har är ju daglig verksamhet och jag känner inte att det passar mig. Ber verkligen om tips och råd på bra utbildningar som ger jobb och där man är accepterad som man är.  

Svar:

18 apr 2019
Hej, Det är en jättesvår fråga! Arbetsförmedlingen kan genomföra en ”arbetspsykologisk utredning” i det fall det handlar om psykiska besvär. En utredning som sedan kan ligga till grund för vilka yrken som skulle kunna passa. Du kanske kan fråga AF om det om du tror att det kan hjälpa dig?  Det finns till bemanningsföretag som främst just anställer personer med funktionshinder. Kanske är det något som du kan titta på? Jag tror att det skulle vara bra om du gick på ett riktigt vägledningssamtal med en Studie-och yrkesvägledare. En  Studie-och yrkesvägledare finns för att stödja dig i din process att själv komma fram till vad du ska göra. De kan inte föreslå vad du ska göra eller ordna något åt dig, utan de ska mer fungera som ett stöd i din egen tankeprocess.  Studie-och yrkesvägledare hittar du på flera platser och de kommer inte neka dig vägledning. Däremot kan de inte hjälpa dig att konkret hitta ett jobb. Här kan du läsa om var man kan hitta en SYV:  http://allastudier.se/tips-o-fakta/28-s%C3%A5-hittar-du-studiev%C3%A4gledare/ Hoppas du får kontakt med någon studie-och yrkesvägledare och att du kommer vidare i dina tankar på arbete och studier. Upptäcker du att det kan finnas något annat som blockerar eller hindrar dig att behålla eller hitta ett jobb (som inte ligger hos omgivningen) kan du gå vidare och försöka få hjälp med det av till exempel terapeuter och psykologer. Att omgivningen inte accepterar de som inte passar in är svårt att ändra på men du kanske kan ändra på din egen känsla av att inte känna dig accepterad?  Det är som sagt en jättesvår fråga och du får ta till dig det som du tror kommer hjälpa dig i mitt svar och ignorera resten. Det är en ett samtal som lämpar sig bäst i ett längre fysiskt möte med en utbildad studie-och yrkesvägledare. Så gå gärna in på länken jag gav och se var du kan hitta en SYV där du bor. Lycka till!