Jobb inom service

16 maj 2019
Fråga:
Hej! Känner mig förvirrad över vad jag ska studera för något för att kunna jobba med det jag är intresserad av. Känner mig allmänt intresserad av service - branschen och yrkerna som jag syftar som mest på är: Barista (kafé i allmänhet), jobba på hotell, konduktör, flygvärdinna, receptionist, affärer i allmänhet, servitris, reseguide och guide i allmänhet etc. Hoppas du får en någorlunda bra bild över området och jobben som jag är intresserad av. Slutar snart gymnasiet och har inte gått någon utbildning som har gett mig någon kunskap eller någon större behörighet till dessa typer av jobb. Det jag undrar är om det finns någon bra utbildning på distans som gör så att jag kan få en så bred utbildning som möjligt som ger mig kunskap och mer behörighet till de jobben som jag är intresserad av. Jag har kollat runt på utbildningar men vet inte vilken utbildning som ger mig bäst möjlighet till de jobb som jag är intresserad av.

Svar:

17 maj 2019
Hej, Det kan vara svårt att välja utbildning! Du får kolla upp varje yrke ett i taget. Om du till exempel kollar upp barista så kan du börja med att ta kontakt med några ställen som anställer baristor (gärna något ställe där du skulle vilja jobba i framtiden). Berätta att du är intresserad av att jobba för dem som barista och fråga vad de tycker är viktigt när de anställer. De kanske har en utbildning att rekommendera? De kanske till och med kan erbjuda dig att jobbskugga/gå brevid en dag eller kanske till och med praktisera ett tag. Då får du lite erfarenhet av yrket innan du bestämmer dig för att satsa på en utbildning.  Vilka utbildningar som ger bäst möjligheter är inte helt klart men en god idé är att alltid kolla med folk i branschen tex. arbetsgivare vad de tycker. Sedan får man fundera på vilka skolor som hade passat just dig bäst. Om du till exempel bara vill studera på distans så kanske du väljer bort bra utbildningar till förmån för att du ska kunna studera på distans.  Lycka till!