Ovetandes

16 jun 2019
Fråga:
Hej!

Jag gör ett försök att skriva här.   Jag undrar om jag skulle kunna få lite vägledning i vilka yrken som skulle kunna passa mig och således även utbildningar som jag kan söka in till. 

Jag har precis tagit en yrkeshögskoleexamen, men känner mig inte tillfreds i mitt yrkesval och känner mig väldigt osäker över om jag har valt rätt. Jag vill ogärna känna osäkerhet och att känna det jobbigt att behöva åka till jobbet och vara där åtta timmar per dag. (Det är inte antalet arbetstimmar som jag har svårt för utan själva yrket i sig).  Jag vet inte heller vad jag vill bli. Det enda som jag vet är att jag vill ha ett heltidsarbete med en bra lön (jag har för tillfället 24 000 kr före skatt, dvs. en lön som man kan "klara sig ganska bra på"), och ett arbete där jag inte behöver bekymra mig över att jag ska lära mig nya saker hela tiden, utan ett arbete som i stort sett ser likadant ut varje dag. Jag är ingen person som trivs med utmaningar utan vill kunna mitt jobb på mina fem fingrar och inte behöva känna oro för att jag måste lära mig nya saker eller som tidigare nämnt, utvecklas i min yrkesroll.  Gärna även ett arbete som inte kräver så mycket människokontakt/service. Jag saknar dessutom körkort.    Finns det några yrken och utbildningar som skulle kunna passa mig? Jag känner mig ganska nere och desperat, då jag inte känner att jag har hamnat rätt efter några års heltidsstudier.    Tack så innerligt på förhand.    Med vänlig hälsning

Svar:

18 jun 2019
Hej, Jag förstår att det känns jobbigt att inte hittat rätt!  Det kan vara en lång process att komma fram till vilken utbildning och vilket yrke som passar en. Det är också något som man måste gå igenom själv och det är därför svårt för mig att ge några alternativ utifrån din beskrivning eftersom det lätt blir fel om svaren kommer från någon annan.   Du har funderat på hur du är och vad du vill ha ut av ett arbete och det är en väldigt bra början. Nu känner du till det du behöver veta om dig själv för att kunna göra ett bra val.  Nästa steg blir att läsa på om vilka utbildningar och yrken som finns. Alltså vilka är alternativen som du kan välja mellan.  Till en början är det bra att vara så öppen som möjligt och överväga det mesta. När du har läst kursbeskrivningen för ett program eller kurs så kan du avgöra om det låter intressant eller inte. Avgör inte bara på namnet. Spara alla utbildningar som låter det minsta intressanta i en lista. När du gått igenom alla kurskataloger/utbildningssökningar tittar du närmare på programmen du har på din lista. Läs på mer om dem och kolla upp deras lönestatistik och framtidsprognos. Det gör du här: http://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6n/. Man kan även ringa företag och be om att få komma och jobbskugga någon under en dag eller iallafall ställa lite frågor om yrket till någon som jobbar med det.  Om du ägnar lite tid åt att fundera och tar ett steg i taget kommer du förhoppningsvis fram till ett val till slut. Och om du har ägnat tiden åt att fundera och läsa på så kan du också vara ganska säker på att du tagit ett välgrundat beslut som du tagit ansvar för själv och det kan hjälpa dig inför framtida viktiga beslut.  Kom ihåg att nya beslut kan behövas tas om och om igen i takt med att man själv utvecklas och omgivningen förändras så när man tagit ett beslut får man alltid vara en aning öppen för att beslutet kan behöva ändras under tidens gång.   Lycka till med ditt val!