Framtidsjobb med djur.

Hej! Jag sitter och funderar på vad jag vill göra i livet och har genom åren testat en mängd olika jobb. Inget har tyvärr passat mig då djur och natur är min största passion. Jag sitter och kikar på vilka utbildningar det finns men har svårt att hitta vilka som faktiskt leder till jobb. Och hur stor chans det finns att få ett jobb efter t.ex en biologutbildning.

Jag vill så gärna fördjupa mig i djur/natur men sedan också kunna arbeta med det i arbetslivet.

Har du några kloka råd om viken väg jag ska gå? Mitt mål är att jag ska få jobba med det som intresserar mig mest och trivas med det i många år fram över!

Tack på förhand!

mvh Sofia Lindgren

Sofia Lindgren 2019-08-13 16:56

Kommentarer:

Petra Öster Studie- och yrkesvägledare 2019-08-14

Hej Sofia,

Vad roligt att du vill jobba med djur! Det finns ganska många olika utbildningar och yrken att välja på. Du får läsa på om de olika yrkena och fundera på vad du vill. Några exempel är djurvårdare, djurskötare, veterinär, argotekniker, hippolog, etologi och djurskydd, hovslagare, hundpsykolog och agronom

När du vet vad du är intresserad av kan du läsa på om arbetsmarknaden. Du kan börja med att göra en sökning här: http://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6n/. Sedan kan du undersöka vidare genom att till exempel kontakta potentiella arbetsgivare eller andra i branschen som kan ge dig tips. 

Lycka till!

Skriv kommentar: