utbildning eller jobb?

24 apr 2008
Fråga:
hej, just nu jag är snart 26 år, har bara grundskola utbildning här i sverige, och en diplom som sminkös utbildning, jag är intresserad av att jobba i butik emd smink, och ha ett eget, men det är så jobbigt eftersom jag får inte den sortens jobb, så folk säger till mig att jag är bra på översätta, och jag hjälper alltid folk som frågar mig eller som inte vet vad dem ska göra när dem kommer till Sverige och ska bo här eftersom ingen hjälper dem,eller ingen hjälper dem om hur och vart ska dem söka hjälp, sen är jag bra på rita, måla och sånt och mode, men det jag gör med folk vad kallas det? bara kontakt tolk, eller konsult? hur kanjag börja jobba med sånt som kanske inte finns, elelr vart finns det kan du hjälpa mig, jag är arbetslös och vill gärna ha en sysselsätning något jag kan klara av och gillar

Svar:

24 apr 2008
Jag upplever dagens värld som en plats där man minst behöver gymnasiekompetens för att kunna komma någonvart, speciellt om man vill ha så många dörrar som möjligt öppna. När man har det i bagaget kan man sedan tänka vidare på vad man vill bli i större grad än utan gymnasiekompetens. En del yrken kan man läsa på gymnasienivå också, t ex till undersköterska. Det kan man läsa på komvux medan andra inte går, bara på ""vanliga"" gymnasiet. Du kanske ska börja att titta på vad komvux har att erbjuda? Kanske läsa ekonomi och ha sådana kunskaper när du bestämmer dig för att starta eget? En del komvux har kurs i företagande, det kanske också är något, och läser du till högskolebehörighet så öppnar dörrar till högskola och även ky utbildningar. Ett alternativ till komvux är folkhögskola.