Hjälp

Jag vet ej vad jag ska göra. Jag är 38 år gammal, från ett annat land och har bott i Sverige i 11 år. Jag är utbildad som hotelmanagement i mitt hemland men i Sverige har jag har alltid jobbat som städerska eller restaurangbiträde.
Jag har en fast tjänst som biträde men vill göra ngt annat. Då tog jag tjänstledig från mitt jobb o börjat plugga. Jag läser till systemvetare, första termin men då kommer mina frågor:
1- Ska jag fortsätta plugga nästa termin eller börjar jobba ingen, jag måste bestämma mig snart eftersom jag måste söka en ny ledighet på jobbet. Problemet är att jag är osäker om det är rätt utb. men vill inte komma tillbaka till mitt jobb.

2- Är systemvetare rätt utb? Just nu är jag tveksam, funderar på att läsa till förskollärare istället (dåligt lön). Men får jag jobb som förkollärare eftersom jag är invandrare? ust nu, tycker jag att det är svårt o tråkigt systemvetare utb. Egentlingen vill jag jobba o plugga samtidigt men inte heltid, klarar inte det. Frågan är kan man få ett nytt jobb (annat yrke) bara genom kurser?

3- Ålder? Jag blir färdig när vid 41 år som systemvetare o 42 som lärare. Får man ngt jobb då?

4- hur skaffa man sig erfarenhet inom IT?

5- Ska jag plugga lite (kurser) o jobba lite?

Just nu är det kaos eftersom jag lånar pengar från CSN o måste bestämma mig o jag känner ett stort press på mig för att klara utb. annars får man inte nya lån.
Jag har 2 små barn också o är trött! Jag känner att inte finns ork för heltidstudier m seminarium, rapporter, tentor, etc. Mina klasskamrater är ung o jag är utanför. Känner mig dum!
TACK.
Mel 2008-10-25 01:48

Kommentarer:

J H 2008-10-26