Hjälp

Jag vet ej vad jag ska göra. Jag är 38 år gammal, från ett annat land och har bott i Sverige i 11 år. Jag är utbildad som hotelmanagement i mitt hemland men i Sverige har jag har alltid jobbat som städerska eller restaurangbiträde.
Jag har en fast tjänst som biträde men vill göra ngt annat. Då tog jag tjänstledig från mitt jobb o börjat plugga. Jag läser till systemvetare, första termin men då kommer mina frågor:
1- Ska jag fortsätta plugga nästa termin eller börjar jobba ingen, jag måste bestämma mig snart eftersom jag måste söka en ny ledighet på jobbet. Problemet är att jag är osäker om det är rätt utb. men vill inte komma tillbaka till mitt jobb.

2- Är systemvetare rätt utb? Just nu är jag tveksam, funderar på att läsa till förskollärare istället (dåligt lön). Men får jag jobb som förkollärare eftersom jag är invandrare? ust nu, tycker jag att det är svårt o tråkigt systemvetare utb. Egentlingen vill jag jobba o plugga samtidigt men inte heltid, klarar inte det. Frågan är kan man få ett nytt jobb (annat yrke) bara genom kurser?

3- Ålder? Jag blir färdig när vid 41 år som systemvetare o 42 som lärare. Får man ngt jobb då?

4- hur skaffa man sig erfarenhet inom IT?

5- Ska jag plugga lite (kurser) o jobba lite?

Just nu är det kaos eftersom jag lånar pengar från CSN o måste bestämma mig o jag känner ett stort press på mig för att klara utb. annars får man inte nya lån.
Jag har 2 små barn också o är trött! Jag känner att inte finns ork för heltidstudier m seminarium, rapporter, tentor, etc. Mina klasskamrater är ung o jag är utanför. Känner mig dum!
TACK.
Mel 2008-10-25 01:48

Kommentarer:

J H 2008-10-26
Tror IT-branchen är svårt att konkurrera i som 41-årig kvinnlig invandrande tvåbarnsmor - ursäkta men jag tror verkligheten är sån. Betydligt lättare som förskollärare, även om jag egentligen inte gillar att rekommendera folk att välja könstraditionellt. Tror inte på att läsa kurser och jobba lite - du ville ju bort från ditt jobb. Det är väl i så fall ännu värre att splitta sig på två verksamheter, och dessutom har du inte all tid i världen med tanke på åldern. Kanske du ska kolla på distansutbildningar.
Mel 2008-10-29
för ditt svar. Frågan är: det börjar 2 nya kurser nästa vecka inom systemvetareutb. Jag är tjänstledig på mitt jobb och nästa lärarutb. börjar i januari. Vad ska man göra? Hoppa av de kurserna? Jag lånar pengar från CSN o måste på ngt sätt lösa min ekonomi också. Men det kännes onödigt att går de kurserna om jag år platser i januari till lärarlinje.
J H 2008-10-29
Svårt att ge dig något råd rakt av så här. Du måste nog gå på ditt eget sunda förnuft. Behöver du pengarna från csn så ...

Får du verkligen plats på lärarutbildningen redan i januari? Ansökan gick ju ut 15 oktober, men du kanske kollat att det finns restplatser?

""Ett alternativ till att """"fördriva tiden"""" fram till januari är någon intressant kurs på komvux som ofta startar kurser (särskilt distanskurser) närsomhelst under året. Det ger ju samma pengar från csn (om du inte redan förbrukat dina veckor på gymnasienivå).""

Skriv kommentar: