Bibliotekarie??

12 nov 2008
Fråga:
Hej! Är en 43-årig kvinna som vill ändra kurs i livet! Har länge tänkt på bibliotekarie-yrket och har kollat upp utbildningen i Borås. Nu har jag dock läst (för många?) rapporter om att marknaden är mättad och att det kommer att råda ett överskott av bibl. framöver. Är det så? Är det lönt att satsa 3 år av sitt liv och leva på studielån för en oviss arbetsmarknad? Jag brinner ju ändå för yrket och vill gärna börja studera igen... Kan du ge mig råd, Chris?!  Tack!

Svar:

13 nov 2008
Hej Det råder idag ettt visst överskott på bibliotikarier och kommer enligt SACO även göra om fem år. Samtidigt är ju utbildning idag mycket bredare och kan leda till yrken inom informationssektorn med arbetsuppgifter som systimatisering, och lagring av inforamtion något som kan efterfrågas av den privata sektorn.Det du kan göra är ju att se dig om på arbetsmarkadnaden runt omkring där du bor? Hur det det ut på biblioteks- och informationssidan?  Finns det idag några lediga tjänster? Du kan också ta kontakt med utbildningen i Borås och höra om de gjort någon undersökning av vad studenterna har för sysselsättning efter utbildningen. Idag ska högskolorna ta reda på hur anställningsbarheten ser ut efter avslutad utbildning och upplysa om det. Efter du samlat in så mycket information som möjligt så får du ta ställning till om du vill satsa eller ej. Hälsningar Chris, www,syoguiden.com