""Pluggat för länge""???

Hej,

Jag har pluggat 1 år språk på universitet och en KY-utbildning (försäljning) 2 år, sen slarvade jag med mina val så jag läste en termin IT på högskolan och en termin på komvux efter gymnasiet för att kunna söka in på språk på universitet......Så jag har läst totalt 4 år efter gymnasiet. Jag är nu 22 år gammal.

Jag funderar nu på att jobba ett par år inom försäljning eller handel och sen söka in på en mer avancerad utbildning, exempelvis fastighetsekonomi (3 år) i Karlstad.

Hur ser arbetsgivaren på att man studerat exempelvis så lång tid som 7 år och bara jobbat 2-3 år? Bör jag kanske jobba lite längre efter denna utbildningen, 4 år eller så och vänta med att söka programmet tills jag fått rejält med arbetslivserfarenhet?

Om jag räknat rätt kommer jag vara 26 år gammal (fylla 27) när jag är färdigutbildad men bara med ett par års arbetslivserfarenhet. Kommer jag få det svårt?

Mvh,
Danne
Danne 2008-11-22 01:51

Kommentarer:

Sussi 2008-11-24
Tror att det bland annat beror på hur man marknadsför sin kompetens och sina färdigheter. Det finns de som kan mycket efter många års studier men inte kan visa det på enkelt sätt för arbetsgivare och andra och kan då inte få nytta av sina kunskaper på det sätt som han/hon kanske önskar. Samtidig finns det också de med färre års utbildning som kan marknadsföra den kompetensen på ett bra sätt och då lyckas nå framåt.

Det kunskaper man har förvärvat kommer till nytta när man visar vad man kan och vad man kan ge av det. Visa upp dina språkkunskaper och vilka möjligheter det ger din framtida arbetsgivare. Vad läste du på komvux? Var det något som passar med ekonomi, försäljning och sånt så lyft upp vad de kunskaperna gav dig för färdigheter...

Skriv kommentar: