Hur mkt bryr sig framtida arbetsgivare om hur lång tid du spenderar på ett jobb?

Hej!

Jag är en tjej som precis fyllt 20, och tog studenten för 1,5 år sedan nu. Har gjort allt möjligt sedan, och har haft superkul! Nu har jag börjat fundera om dte inte känns som det är läge för mej att plugga till hösten, jag tror att jag skulle gilla plugglivet och vill plugga! Däremot så vill jag såklart också hinna med att resa lite i vår innan jag pluggar ,) Det är ju otroligt roligt!

Min fråga handlar egentligen om hur det jag gör nu påverkar min jobbframtid. För tillfället jobbar jag på ett café i sthlm där jag trivs bra, är inne på 3e månaden så det är fortfarande rätt nytt. Har en praktiskt mamma + omgivning som försöker övertala mej att ha en fast anställning är grymt att ha på cv:t till nästa jobb, annars blir jag bortvald. Jag har såklart inte tänkt att banga mitt jobb nu, men mer än 6 månader känns länge när jag har någonting jag vill göra! Då hamnar vi i slutet mars...

Så, tror du att det spelar någon roll/hur stor roll spelar det om det står anställd på 5 mån eller 7 mån på cvt för framtiden? Förstår argumenten att då syns det att de valt att anställa mej, men resa kan kanske också bidra med något?

Tidigare har jag varit lärarvkarie (heltid och extra, men en behovsanstälning), pluggat spanska i spanien 3 mån, jobbat extra på kontor och flera sommarjobb typ lager - men inget fast.

Så vad sägs? Tacksam för svar!
Maria 2008-11-22 01:51

Kommentarer:

Men hallå 2008-11-23
De jobb du pratar om är s.k. ""genomgångsjobb"" som ingen vettig människa stannar på några längre perioder, så vem bryr sig? Jag skujlle själv bli skeptiskt till någon som exempelvis jobbat i 5 år på Mc Donalds - inga ambitioner där inte! Nej, kört hårt, ha kul, skaffa mycket olika erfarenheter. När du väl skaffar dig pojkvän, barn, hund och villa så blir du ändå en respektabla medelsvensson - sånt händer de flesta äventyrare utom några enstaka dårar av typen Skinnarmo.
Sss 2008-11-23
Jag tror det kan handla mer om vad man kan ge utifrån sina erfarenheter och kunskaper än hur länge man har varit på ett ställe, även om det kan finnas en del arbetsgivare som verkar vilja dra likhetstecken mellan hur länge man varit på ett och samma ställe och hur pålitlig personen i fråga kan vara när det handlar om hur länge man kan räkna med att ha denne som anställd innan han/hon säger upp sig och vill till annat ställe.

Det kan ju finnas de som stannat i många år på ett ställe och erövrat en mängd olika färdigheter att använda och ge av till annat ställe medan andra med samma år på samma ställe kanske bara kan en och samma sak och inte ge så mycket. Vilken vill man ha av dem? Samma kan ju vara med att vara på ett ställe en kortare tid, kanske lär sig en massa att ge till andra stället man hamnar på eller kanske inte lär sig så mycket på sin korta tid och då inte har så mycket att komma med sedan när man rör på sig till annat ställe. Den som erövrat mest av den korta tiden tror jag man är mest intresserad av.

Om du filar på marknadsföringen av dina erfarenheter och kunskaper, vare sig du fått det av 3 mån på ett jobb eller 2 år, tror jag du kan komma längre än om du bara låter hur länge du varit på ett ställe tala för dig. Tror det även kan bero på vilket område du sedan vill vara i, då det nog kan uppfattas olika i olika branscher. Finner du din framtid där man bör vara flexibel och kunna röra på sig ofta kanske du passar... eller något sånt.

Över lag tror jag att många arbetsgivare vill ha anställda att räkna med, inga som bara vill vara 6 mån och sen sticka. Några gånger kanske det kan funka, men i längden kanske det inte är hållbart...

Skriv kommentar: