kombinera jobb med studier?

16 dec 2008
Fråga:
Hej! Jag har sökt till socionomlinjen och kommer förmodligen behöva flytta till en annan stad. Min fråga är nu hur pass möjligt det är att kombinera heltids-studier med ett jobb? Jag vill helst inte ta några studielån...

Svar:

17 dec 2008
Om det går att studera och samtidigt jobba ihop tillräckligt för att kunna leva på det istället för att ta studielån beror lite på, bland annat på hur mycket man kan planera, hur schemat ser ut och hur mycket obligatoriska inslag som utbildningen har. Det finns de som klarar av att jobba vid sidan om och det finns de som inte klarar av att göra det. Av de som klarar av att jobba finns de en del som klarar av mer än andra, som kan klara allt i skolan samtidigt som han/hon jobbar såpass mycket att det går att leva på det som tjänas där. Det finns även de som jobbar mycket och kan leva på det men missar en hel del i skolan för att de jobbar så mycket. Hur det går för dig nog ingen annan riktigt säga. Det finns ju möjlighet att ta mindre lån och då kanske du kan testa hur det är att jobba ihop din månatliga inkomst att leva och se om det fungerar. Man kan också välja att bara ta studiebidrag och där kan man också välja att ta mindre, t ex 50 % istället för 100% och då kunna testa att jobba ihop resten...