Jobb inom turism?

26 dec 2008
Fråga:
Hej, läser en utb. inom internationell. handel (KY) och har kommit till insikt om att mina intressen språk/marknadsföring/länder/historia/kultur borde gå att få in i en mängd olika yrken inom turism. Nu när man ändå har pluggat ett tag och inte haft så många vettiga jobb, men ändå talar fler språk än engelska och svenska borde man ju chanser till bra jobb. Men vad finns det för jobb med lite mer status inom turism? Stabila jobb med bra lön. Enda jag kommer att tänka på är turisminformatör/resebyråsäljare, vad finns mer? Betackar mig för jobb som reseledare där man för dålig lön åker runt halva året med rödbrända turister i en svettig buss, utan turismjobb med mer status som sagt, om än bara lite! Hälsningar, Kalle

Svar:

27 dec 2008
Många, många jobb kräver ju erfarenhet, så det skulle inte skada att börja någonstans, även dör man jobbar för sämre lön, med det som syfte. Vill man jobba med turism kan erfarenhet av reseledare och sånt vara positivt och givande. Det kan vara en väg framåt i karriären, så se inte ner på det med en gång. Skulle det vara det värsta du kan tänka dig så bör du nog avstå det men annars kanske det kan löna sig...