Vem jobbar med inventering av turism?

Hej!

Jag undrar vem/vilka som jobbar med inventering av turism? Har hört att vissa länsstyrelser jobbar med detta. Jag tänker då på arbetsplatser där majoriten av arbetsuppgifterna innebär att kartlägga och genom fältstudier undersöka ex cykelvägar. Även att inventera möjligheterna till turismutveckling, ex kring sjöar, skogsområden etc. Finns detta överhuvudtaget utan att arbetet innebär 80-90% kontorsjobb?

Tacksam för tips!
Lena 2009-02-09 02:04

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-02-12
Hej
Jag förstår inte riktigt vad du menar för yrken. När det gäller kartläggning av cykelvägar och annat så görs detta på stadsbyggnadskontor av  lantmätare. Om du menar att arbeta på kommunens turistkontor så krävs ofta någon slags turismutbildning i kombination med kurser inom inforamtion och datakurser
Hälsnignar Chris, www.syoguiden.com
Lena 2009-02-14
Hej!

Tack för ditt tidigare svar kring inventering av turism. Jag är utbildad kulturgeograf inom det turismvetenskapliga programmet och söker därför inga fler utbildningar. Däremot söker jag efter arbetsplatser där man sysslar med inventering av turism.

Jag tänker då på att man åker ut i skog, mark, skärgård etc för att undersöka möjligheter till att etablera eller utveckla turism,  t ex ett nytt strövområde.

""Ett exempel där någon form av inventering måste gjorts är """"Utflyktsguide till 33 skyddade naturområden i Stockholm län"""", utgiven av Länsstyrelsen Sthlm.""

Jag söker alltså arbeten där sådan typ av inventering förekommer i det dagliga arbetet och där handläggning är en mindre del. Ej heller serviceinriktad, typ guidning. Jag letar alltså efter fler arbetsplatser som kan tänkas hålla på med denna typ av arbetsuppgifter.

Hoppas på tips!

Skriv kommentar: