scenbyggare/-arbetare

hej!

jag skulle gärna vilja veta lite mer om hur man gör för att bli scenbyggare. behövs det någon särskild utbildning eller kurs? jag vet att det är flera säkerhets kurser som måste kunnas.
skulle vara kul att veta.
att bygga scener till olika evenemang och konserter tycker jag låter som en kanonkul sysselsättning.

tacksam för svar.
//Linda, 23, Sthlm
Linda 2009-02-15 02:05

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-02-16
Hej
Scenbyggen är ett samarbet mellan snickare och ev scenografer. Antingen är man byggare eller scenograf. Det framgår inte om du menar själva byggandet eller utformningen.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Linda 2009-02-18
förlåt, byggandet menar jag.
så om jag förstår rätt så är det alltså en snickarutbildning jag ska skaffa mig då?

//Linda
Henning 2011-03-21

Förmodligen en longshot att denna diskution fortfarande lever, med över ett år på nacken. Men Linda, anmäl dig på LocalCrew.se dem sysslar med scenbyggen påolika arrangemang. Det man behöver kunna som scenbyggare är att kunna hugga i och lyfta och släpa och dra när det behövs, och så behöver man kunna lyssna och förstå order. en bra grundkunskap om vad de flesta saker som förekommer inom ljud o ljus branschen är bra det med, samt om man vill klättra så är en C2 vertical rigging kurs ytterst bra att ha. Även ställningsbyggar utb. är bra att ha då byggställning ex. Layher, HAKI, +8 används till att bygga väldigt många utomhusscener. Läs om ljud och ljus utrustning på tex ljudoljus.net. Gå på mycket konserter och knyt många kontakter. En bra grej för att få in en fot är att anmäla sig som volontär på tex peace and love festivalen eller Getawayrock i gävle

Mvh Henning, scenbyggare/roddare på security team i gävle

Skriv kommentar: