fråga 2

hej chris
tack för semaste svaret.
Jag undrar en grej till. Har jag goda möjligheter att arbeta i utrikesdepartementet eller inom FN i fråga om politik eller mänskliga rättigheter och jag har en kandidat examen i statsvetenskap med en master i internationella relationer eller är det bättre att vara jurist?
Nik 2009-04-09 02:16

Kommentarer:

Stefan 2009-04-12
Funderar du över ditt framtida yrkesval, eller ÄR du redan kandidat och master men funderar på att skaffa dig dubbla behörigheter?

Jag tror rent allmänt att man skall akta sig för dubbla behörigheter om du inte redan är påläggskalv.

Dubbla behörigheter blir lätt black om foten, och vill det sig illa ger inga praktiska fördelar...

Så är min erfarenhet.   :(

Allmänt gäller nog att det är lättare att få in en fot som jurist med många tänkbara arbetsplatser, än att få in en fot till ett så pass smalt område som UD-tjänsteman.
Men satsa på det du brinner för.
Nik 2009-04-13
nej jag tar stidenten 09 men vill väldigt gärna jobba i FN eller i riksdagen. Men helst FN. Statskunskap och nationalekonomi ger kandidat examen men man kan göra en master med internationella relationer. Jag vet5 inte riktigt vilken inriktning jag ska välja men vill gärna ha bra vägledningen med behörighet för just FN eller om möjligen riksdagen.
Sussi 2009-04-14
Det finns program där det ingår praktik och då kan man förlägga det till t ex någon ambassad i världen. De kontakterna kan kanske väga mycket i sammanhanget medan den utbildning du läser ger de grunder som behövs för att kunna arbeta med de uppgifter som man kan ha där. Känner till en som lyckats få en fot in i UD tack vare praktik, läste något samhällsvetenskapligt universitetsprogram, så det kanske inte är så dumt att fundera på det med praktik. Man kan praktisera inom FN-organ, här finns info om vad som krävs då: http://www.fn.se/fn-info/om-fn/praktik-inom-fn/

Att se hur man kan engagera sig inom t ex FN kan kanske också bidra med möjligheter. En del som lyckas få jobb där det är svårt att få jobb har fått det just tack vare någon slags kontakt genom engagemang, tidigare anställning av något slag eller praktik.

Skriv kommentar: