Välja utbildning

Hej! Jag är en tjej på 20 år som har väldigt svårt att välja utbildning och vad jag vill jobba med i framtiden.

Jag älskar att skriva, ville bli journalist förut, men jag vet att det är väldigt hård konkurrens om dem jobben och att lönen kan variera kraftigt. När jag går min utbildning vill jag veta att det leder till jobb. Och jag vill veta vad jag får i lön varje månad. Jag är ganska lättstressad, behöver rutiner i min vardag, ett shema, skulle aldrig kunna ha ett jobb där man får sitt shema bara ett par dagar innan, utan jag vill ha ett vanligt måndag-fredag jobb.

Jag skulle väldigt gärna vilja plugga psykologi, kommunikation, beteendevetenskap osv. men jag vet inte om jag vill vara just psykolog, och beteendevetare verkar det finnas överskott på. Men jag är väldigt analytisk av mig och är intresserad av psykologi och sådant, så det kanske finns något annat yrke du kan rekommendera mig?

Jag älskar att jobba med barn, har sedan studenten jobbat på dagis och var förut helt inställd på att jag ville bli förskollärare, men har på senare tiden upptäckt lite nackdelar med förskolläraryrket.

Förövrigt så är jag väldigt reslysten av mig, skulle gärna vilja bo utomlands någon gång. Jag älskar att resa och vill gärna få möjlighet att göra det i mitt yrke, men jag vill absolut inte flytta utomlands föralltid eller behöva åka utomlands helatiden i mitt yrke, tror inte det känns så kul att vara borta helatiden senare i livet när man har familj osv. Så jag undrar alltså om det finns yrken som man både kan jobba med här hemma och jobba med utomlands, så att man kan anpassa sig efter var man befinner sig i livet och sådär.

Skulle bli väldigt tacksam för vägledledning. Mvh /Emma
Emma 2009-04-13 02:16

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-04-14
Jag tycker du ska ta kontakt med en studievägledare. Det är svårt att ge bra studievägledning på detta forum. Studievägledare finna på komvux och på s k vägledningscentrum. Om du bor nära universitet eller högskola så har de också vägledare där du kan boka tid.Hälsningar Chris

Skriv kommentar: