Ekonomi vs juridik, hjälp

Så, jag går nu i dagarna ut Södra Latins samhällsvetenskapliga linje med ca 19.7 poäng, och givetvis har jag inte helt klart för mig vad jag ska göra med min hägrande framtid...
Mitt fokus ligger i ekonomi- samt juridikbranschen, och jag har sökt Civilekonom-linjen som förstaval till hösten, och juridiklinjen som andraval. Båda vid Stockholms universitet.

Frågan är bara vilken jag ska välja... I slutändan kan jag gärna tänka mig att jobba med affärsjuridik, och kan tänka mig att oavsett vilken linje jag väljer är det bra att ha kunskaper från de båda.

Hur skulle det gå att läsa Civilekonomutbildningen, och sedan vid sidan om läsa handelsrätt osv, de juridiklinjer som har med handel/ekonomi/administration att göra (vilka är dessa?)?
Eller är det bättre att börja med juridik..?

""Något jag har hört är att det vore fördelaktigt att börja med ekonomi, då juridik är mer """"att bara lära sig"""", vilket lika gärna kan göras senare..""

För övrigt kan jag tillägga att jag även kommer söka till Handelshögskolan här i Stockholm till nästa höst (2010). Nackdelen är att jag fick VG i Matte A och Drama, vilka jag därför måste göra prövning på i höst. Sedan måste jag också läsa Matte D för att få behörighet. Detta faktum att jag måste komplettera gör tyvärr att det blir mycket svårare att komma in, men jag ska försöka. Kommer jag in på HHS byter jag sannolikt dit, annars stannar jag på SU.

Oerhört tacksam för svar och synpunkter!
Emil 2009-06-05 02:22

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-06-10
Hej
Vilket alternativ som är mest gångbart på arbetsmarknaden är svårt att säga. Det beror ju på vilka kvalifikationer dina presumtiva arbetsgivare söker efter. Det är ju andra meriter som också vägs in som  te x arbetslivserfarenhet och hur du är som person. Det är ju två olika program så du bör kanske tänka på vilka intresse du har och vilka möjligheter efter utbildningen inom respektive yrke.
Vill du inrikta dig på affärsjuridik så är nog juristprogrammet lämpligare. Affärsjuridik är ju den juridiska delen inom ett företag
Hälsningar Chris,www.syoguiden.com

Skriv kommentar: