Översättare

Hej, jag undrar om vägen till att bli översättare. Jag har tidigare bott och arbetat som aupair i Berlin och skulle gärna vilja återvända dit för att plugga tyska (och engelska) på högskole/universitetsnivå som behövs för att kunna komma in på översättarlinjen (i Sverige). Jag undrar hur man går tillväga och hur länge man måste plugga dessa språk innan man kan söka till översättarlinjen. Är de ens möjligt att göra det utomlands? Kan man kanske utgå från ett svenskt universitet eller högskola, kanske göra en del av utbildningen i Berlin?
Extremt nyfiken och tacksam för svar,
MVH Ellinore
Ellinore 2009-09-15 02:34

Kommentarer:

Sussi 2009-09-16
Vet att Göteborgs universitet har tyskakurs som ges i nått annat land. Minns inte om det är i tyskland eller annat där tyska talas, men det går nog att undersöka... fanns förut också engelska i brighton, vet inte om det finns kvar men det kan man kolla upp...

Krävs minst 60 hp (tror det snarare är 90 hp) i var språk för kunna söka till översättarlinjen. Mer info om det o om det är nått mer som krävs tror ja du kan finna på hemsidorna för de skolor som har översättarutbildning (Göteborg, Stockholm och Växjö känner ja till...)
Metrak 2009-09-19
Vid Uppsala Universitet har de en översättarutbildning som master. För att vara behörig måste du ha en kandidat i språket, där även källspråket måste ingå (svenska).

Antagning tror jag sker med tester och intervjuer.
Metrak 2009-09-19
Vid Uppsala Universitet har de en översättarutbildning som master. För att vara behörig måste du ha en kandidat i språket, där även källspråket måste ingå (svenska).

Antagning tror jag sker med tester och intervjuer.

Skriv kommentar: