Jobba med mode i Sverige

16 sep 2009
Fråga:
Hej! Jag har lite funderingar, och jag hoppas ni har tid att hjälpa mig lite. Det är så att jag är jätte intresserad av att plugga mode i USA. Jag är inte just ute efter att plugga textil design, utan mer inriktat åt att jobba  inför en mode visning och bakom den, men även hjälpa till att styla modeller inför plåtningar etc. Det jag undrar är om det finns någon framtid för sådant yrke här i Sverige? Man vill ju inte lägga ut några pengar på en utbildning utomlands, om det visar jag att det inte finns några jobb i Sverige. Funderar alltså på att flytta hem efter utbildningen. / Camilla

Svar:

17 sep 2009
Hej Jag tror tyvärr att marknaden för den här typen av jobb är väldigt liten i Sverige. Ska man satsa på att arbeta inom modevärlden får man vara väldigt målinriktad och även tänka sig att jobba och skaffa sig arbetslivserfarenhet utomlands. Du bör ju först och främst satsa på en bra utbildning där praktik ingår. På så sätt kan man knyta kontakter. Ibland kan man även praktikera eller hjälpa till på större modevisningar i Sverige(utan betlaning). Hälsningar Chris,www,syoguiden.com