Vet inte vad jag vill

03 okt 2009
Fråga:
Hej, just nu läser jag civilekonomprogramet, men jag känner att det inte riktigt var så som jag hoppats på. Lite för teoretiskt, alltså mkt att man ska utgå ifrån teorier mm, men så kanske alla utbildningar är? Läser det mest för att det är inom det området som man sen kan få jobb, och att jag tycker det är kul med matte, fast det var ju som sagt då yvärr inte som jag trodde att det skulle vara.. Men nu är det så att, jag alltid velat utbilda mig till grundskollärare (helst inriktning matte), men kommer det finnas några jobb som det senare om ca 4 år, alltså då man tagit examen? Är det värt att läsa den överhuvudtaget, eller är det överskott av lärare för de årskurserna? Är det i den utbildningen också mkt kring teorier i de olika kurserna, eller vad är det man läser om där egentligen? Alltså vad går kurserna ut på, hittar ingenstans om vilka kurser det är som ingår, så det är svårt att veta/se målen med kursena. Vet du om man inriktar sig mot något/några specifika änmen på mittuniversitets utbildning i tidigare årskurser nu till våren, eller är det mer en allmän utbildning, alltså att man inte inrktar sig mot något spec? Jag har mejlat flera gånger men ej fått svar, så därför vänder jag mig nu till dig och hoppas att du kan hjälpa mig med de frågor som jag har! Jo, är det mkt svårare att läsa på distans än på plats? MVH Emma

Svar:

05 okt 2009
Hej På Mittuniversitetet har de en rad olika inriktningar på lärarutbildingen för skolans senare år, oftast 6-9. Det vanligaste är att man undervisar. Antingen söker du den med matte/naturvetenskap eller någon annan ingång(t ex svenska) och läser matte som ett andra ämne. I lärarutbildningen studie i undervisningsämnen, pedagogik och praktik. Behovet av lärare hänger ifta ihop med hur stora elevkullar det är. Just nu så har det varit en nedgång för lärare på grundskolan men det kommemr att vända. Väljer du matte och naturvetenskap så är det lättare att få jobb. Hälsningar Chris,www,syoguiden.com