Behöver råd

Hej!
Skriver igen och hoppas du kan ge råd på vad du som syo tycker är bättre att läsa mellan: ekonomi, kandidat, eller lärare, grundskolans tidigare år inriktning matte? Alltså vad skulle du råda att läsa av dessa två alternativ, gissar att man som ekonom kan få större chans till jobb oavsätt vart i landet man bor, eller?

Tycker du jag ska läsa ett program som hellre kommer ge störst chans till jobb eller ska jag hellre läsa det jag vill läsa även om det kanske inte kommer finnas så många jobb som det?

Kanske lite konstig fråga (men jag har verkligen ingen koll på hur det ligger till) men om jag skulle läsa till Lärare, grundskolans tidigare år, inriktning matematik, kommer jag då enbart kunna undervisa i matte eller i kommer jag även kunna undervisa i alla andra ämnen som eleverna läser?
Tacksam för svar på alla mina frågor!
Emma 2009-10-05 02:37

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-10-07
Hej
Jag kan inte ge dig något råd vad du ska välja för utbildning men min erfarnehet säger att man ska välja utifrån intresse men även ta in andra aspekter som t ex möjligheter till jobbmöjligheter.Vilka kriterier som är viktiga när man väljer yrke ser ju olika ut.För dig verkar det vara möjligheten till jobb. Gå in på SACO:s hemsida och läs hur framtiden ser ut för respektive yrke.
http://www.saco.se/templates/OcupationStandardPage.aspx?id=4131&epslanguage=SV
Som lärare i 7-9 så unvervisar man i fler ämnen. DU kan välja matte som huvudämne och däretfer väljer du ett andra ämne.De flesta som har matte undervisar också i de naturvetenskapliga kurserna men du kan välja annat ämne.
Hälsningar chris,www,syoguiden.com

Skriv kommentar: