Vad ska man gora nar man provat det mesta?

Hej

Jag gick ut gymnasiet med hoga betyg, gick samhallsvetenskaps programmet. Jag har alltid varit intresserad av samhalle, historia men aven sprak och idrott. Det har aldrig varit nagot jag gillar mer an det andra. Efter gymnasiet provade jag pa olika jobb, men jag hittade inget jag brann for. Jag akte jorden runt ett halvar for att hitta mig sjalv och fa erfarenheter, men kom hem annu mera forrvirrad.

Jag vet inte vad jag vill plugga, jag vet bara att jag vill plugga for att fa en sa bra framtid som mojligt. Jag akte till Australien 1 ar for att plugga engelska o HR, for att komma ivag pa nagot iallafall, vilket var det basta aret i mitt liv, men det ar dyrt och pengarna sinar och det ar snart dags att aka hem. Jag vet fortfarande inte vad jag vill, och nu vill jag komma igang riktigt med mina studier. Jag kan tanka mig att bli sjuksyster, likaval som jag kan tanka mig att lasa halsovetenskap, internationalla relationer (gillar, sprak, politik) samtidigt som jag skulle kunna tanka mig plugga beteendevetenskap eller till larare.

Hur ska en sadan som jag, gora? Ska man bara hoppa pa en utbildning och hoppas att man blir nojd i slutandan. Eftersom jag inte brinner for nagot riktigt, ska man da valja med huvudet o valja natt halvintressant men som ar ett framtidsyke med goda utsiker. Jag vet varken ut eller in.

tack// Elin
Elin 2009-10-14 02:38

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-10-15
Hej
Det du behöver är att boka ett vägledningssamtal med vägledare från vuxenutbildningen eller med den allmänna vägledningen på högskolan.
Hälsningar Chris,www,syoguiden.com
Sss 2009-10-15
Det finns fler som har flera intresseområden. Vet några som delat upp det (kanske enklast så...) med något man läser för att få utbildning och sedan använda för jobb och resten för att man bara var intresserad av det, t ex läste det som kvällskurs på högskola eller ett studieförbund... t ex läsa till beteendevetare och läsa konst vid sidan av det, men inte vill arbeta med konst pga den dåliga arbetsmarknaden...
Syo 2009-10-15
Problemet verkar vara att du har så många alternativ att det känns omöjligt att ""sätta ner foten"". Det är ju i sig väldigt positivt - du är en öppen tjej som tycker det mesta i livet är kul. Men nu måste du alltså snart välja - alternativet kan bli att hela livet går åt till att tänka, och en vacker dag sitter du på hemmet och berättar att du aldrig kunde bestämma dig.

""Många tittar """"inåt"""". Vilka intressen? Vilken talang? Vad är jag bra på? Vilka hinder finns? Hur mycket är jag beredd att offra? ... Och sådana frågor ska man ställa sig. Men ...""

""En hemlighet som många förbiser är att titta """"utåt"""". Där finns ofta hemligheten till att bestämma sig. Utåt för mig är att på djupet undersöka alternativen. Vad finns? Och vad innebär det?""

""Exempelvis sjuksköterska är ett av dina alternativ. Vet du något mer yrke inom """"familjen Sjukvård""""? - alltså alla yrken som har med sjukvård att göra. Där finns t ex arbetsterapeut, sjukgymnast, röntgensjuksköterska, logoped, dietist ..... Först när du """"på riktigt"""" vet vad alla dessa yrken innebär kan säga att sjuksköterka är det bästa vårdyrket. Gå systematiskt igenom detta, lämpligen med hjälp av""
http://www.arbetsformedlingen.se/go.aspx?c=42201
Titta på filmsnuttarna, läs, fråga, titta, läs, fråga ....

Ett annat sätt att titta utåt är att åka på någon av de stora mässor som finns framöver, t ex Sacomässorna i Stockholm/Malmö (klicka vidare från http://www.saco.se ) eller Kunskap och framtid i Gbg.

""Någon gång måste man helt enkelt bestämma sig. Så är det med allt i livet.  I en undersökning ställdes frågan: Har du svårt att bestämma dig? och alternativen var: Ja, nej, vet ej. Hälften svarade """"vet ej"""" :-) En positiv människa kommer att bli lycklig i många olika yrken. ALLT blir kul om man går in för det till 100 %. Huvudsaken är att du tycker dig ha gjort vad du kan begära av dig själv före valet. Och du har gjort mycket redan. Jobba lite till och sedan blir du en lycklig student på vilken utbildning som helst :-) /ingmar""

Skriv kommentar: