Skillnad på kriminalpsykologi och rättspsykologi?

Hej.
Jag har tänkt plugga till psykolog och jobba inom kriminalvården, men nu undrar jag vad det egentligen är för skillnad på kurserna Rättspsykologi och Kriminalpsykologi? Läser Rättspsykologi på Högskolan i Kristianstad för tillfället, och kursplanen verkar vara ganska lik den som de flesta skolor använder vid Psykologi I (eller Psykologi A-kursen) men jag såg precis att t.ex. i Örebro har de en kurs som heter Kriminalpsykologi och där verkar de vara mer inriktade på just kriminologi. Så om jag vill välja rätt kurser för att jobba inom kriminalvården så småningsom, vilken inriktning bör jag egentligen läsa - Rätts- eller Kriminalpsykologi? Tack för svar!
Maria Leván 2009-10-23 02:39

Kommentarer:

Sss 2009-10-24
För det första: man kan inte bli psykolog genom att läsa fristående kurser i psykologi, men man får kunskaper inom psykologi den vägen och kan verka som beteendevetare... Men man blir inte psykolog, det blir man bara genom psykologprogrammet...

Till frågan: Den skillnad mellan kriminalpsykologi och rättspsykologi som jag känner till är att det inom kriminalpsykologi handlar om studier kring psykologiska bakgrundsfaktorer till varför (och hur) personer får kriminellt beteende medan rättspsykologin handlade om tillförlitlighet i vittnesmål och hos vittnen. Men rättpsykologin har utvidgats med tiden och behandlar nu också andra frågor än bara vittnen till brott

Kriminologiska kunskaper efterfrågas inom kriminalvården, har jag hört. Så det kan vara bra att rikta in sig på det... men samtidigt kan du bli nått extra med kunskaper i rättspsykologi också...
Mia 2013-04-16
Det konstigaste jag någonsin läst ! Jag håller på att bli psykolog och pluggar just i Kristianstad. Såvitt jag vet finns det inget hinder. Man läser psyk. I, II, och III och i samtidigt kurser som i sammanlagt ger 90 hp till. Psykologi III avslutas med ett empiriskt arbete som faktiskt heter kandidatuppsats. Yttra dig inte om saker du inte kan, fröken Sss
Calle 2013-08-19
Nej det hör man inte. Psykolog blir man efrer att ha läst 5 år vid ett psykologprogram. Det är mao långt över de 180 poäng du tar vid en kandidat i psykologi. Du kommer inte bli legitimerad psykolog. Det är bara googla lite så ser du att du är ute & cyklar

Skriv kommentar: