jobb + studier

11 nov 2009
Fråga:
Hej! Jag vill bli psykolog, och därför ska jag efter gymnasiet ta (nibst) ett år till att jobba samt göra högskoleprovet för att öka mina chanser att komma in. Jag är dock lite sugen på att studera språk under nåt år, och undrar ett par saker om det. Dels så undrar jag om det vanligaste sättet att läsa språkkurser är på halvfart, finns de på halvfart? Och vilken tid på dagen går oftast en halvfartsutbildning? Sedan undrar jag också om det är helt omöjligt att få ett 50% jobb parallellt med studierna direkt efter gymnasiet i dessa lågkonjukturstider? Jag vill helst undvika att jobba eller studera om kvällarna, är det helt omöjligt om jag vill kombinera dessa två? Sedan undrar jag var medelåldern är på psykologprogrammet också. Det verkar ju som om de flesta tycker att man ska ha lite mer erfarenhet för att bli det,´men jag har velat bli det sedan jag var liten och vet vad jag vill. Tacksam för svar!

Svar:

16 nov 2009
Hej Visst finns det språkkurser på halvfart även om inte alla språk och nivåer ges på halvfart. Vilken tid på dagen är omöjligt att säga. Läser man på halvfart så är det kanske föreläsning 2-3 dagar i veckan. Det beror också på om kursern går över hela terminen eller bara under en del. Det finns även kurser på kvällar och kurser som är internetbaserade. Det är kanske lämpligast om man ska kombinera med ett jobb. Eftersom det fram till hösten 2010 har krävts 1 års arbetslivserfarnehet så har medelåldern på Psykologprogrammet legat lite högre men jag har inga exakta siffror. Hälsningar Chris,www,syoguiden.com