Programmering + japanska?

18 nov 2009
Fråga:
Jag har det stora problemet att jag har två områden jag vill utbilda mig inom. Jag älskar att sitta och programmera program och andra roliga saker man kan ha nytta av, älskar helt enkelt att utföra systemutveckling då jag drivs väldigt mycket av idén att mina skapelser en dag ska få en viktig betydelse. Samtidigt älskar jag japanska mer än något annat språk i hela världen och självstuderar en hel del men har även studerat språket under ett år på gymnasiet. Min fråga är, finns det någon som helst möjlighet att kunna kombinera dessa två under en högskoleutbildning eller är det helt utom räckhåll för mig att få fortsätta med bägge? Jag har så dålig koll på hur det fungerar med högskola och jag vet ingenting egentligen om hur det fungerar när man väljer ämnen och program att läsa vidare på. Tack så jätte mycket på förhand!

Svar:

18 nov 2009
Allting som man läser på högskolan är inte alltid kopplat till varandra. Det går att läsa ett program med programmering och läsa språk som till exempel kvällskurs för intressets skull under en termin eller fler. Jag har stött på en del som studerar på det sättet, en studerade till apotekare och läste psykologi som kvällskurs med föreläsning en gång i veckan för att hon gillade både naturvetenskap och samhällsvetenskap. Jag vet inte om hon kan kombinera det sedan men det var hennes sätt att få lite av varje på högskolan. Apotekare blir hennes yrke och det hon ska arbeta som medan psykologi och andra samhällsvetenskaper som hon läser som kvällskurser vid sidan av apotekare kommer vid sidan om det för att hon har intresse av det men kommer kanske inte arbeta med. Finns fler exempel på sånna kombinationen men att läsa programmering som kurs och japanska med till en examen i de två ämnena kanske inte leder nån vart...