Hur veta vad jag vill?

24 nov 2009
Fråga:
Hej Chris! Jag är 30 år och läser nu på ekonomprogrammet. Men det känns inte riktigt som att det är vad jag hade trott att det var...jag har insett att jag inte tycker om siffror och matematik i den graden. Det gör mig enormt rädd och villrådig att jag nu inte vet vad jag vill igen.... Jag var inte helt säker innan heller, men hoppades på att det skulle kännas rätt. Jag valde det här programmet för att arbetsmarknaden ser bättre ut än på de områden jag är mer intresserad av... Mitt stora problem är att jag helt enkelt inte vet vad jag vill. Eller kanske att det jag egentligen vill känns som att det har dålig arbetsmarknad. Jag hade nog helst läst beteendevetenskap (psykologi), men den marknaden verkar usel. Gillar även djur väldigt mkt, men kommer ej in på veterinärprogrammet...pga har ej så höga betyg (13,60) och ej så högt på högskolaprovet. ""Hur ska jag komma fram till vad jag ska göra? Känner att detta håller mig vaken om nätterna.... Jag hittar ett nedslående """"men"""" i varje alternativ..."" ""Bör jag bolla frågorna med någon typ av vägledare (förutom dig) och är det i så fall bäst att prata med studivägledaren eller uppsöka en privat """"coach""""? Eller"" finns det några bra vägledande test man kan göra eller liknande? Enormt tacksam för hjälp!! Elise

Svar:

26 nov 2009
Hej Jag tycker det är en bra idé att söka upp en studievägledare. De flesta universitet och högskolor har s k allmänna vägledare som inte är kopplade till någon institution. Vad du kan göra inför ett samtal med en studievägledare är att förbereda dig dels genom göra något test (gå in på SyoGuidens Vägledning & tester. Du kan komplettera med egna funderingar och skriva upp dels vad du är intresserad av,vad du själv tycker att du är bra på och vad som är viktiga för dig i ditt framtida yrkesliv. Hälsningar Chris,www,syoguiden.com