Jobba inom kriminalvården

Hej!
Jag vill jobba inom kriminalvården, och har sökt till Samhällsvetenskap med inriktningen Beteendevetenskap på gymnasiet. Jag undrar om det är ett bra program att gå om man har tankar på att jobba inom kriminalvården? Jag skulle också vilja veta vad som kan vara bra att läsa efter gymnasiet och vilka olika yrken som finns inom kriminalvård.
Jätte tacksam för svar!

Mvh Jasmine
Jasmine 2010-01-17 02:50

Kommentarer:

Stefan 2010-01-18
Jag tror det gjort ett gott val av program.

Ett alternativ kan vara omvårdnadsprogrammet.

Nästan alla linjer kan nog fungera om intresset och viljan finns.

Men det beror väl också vilket yrke där du tänkte dig.
För vårdare torde en omvårdnadslinje med undersköterskekompetens vara lämpligt.

Fikar du efter kurators befattning eller så småningom eb chefskarriär, då blir det Samhälls....

Jag föreställer mig att på många ställen har de verkstäder av något slag. Att vara händig och ha gått nån lämplig teknisk linje måste vara bra i ett sånt val.

Ring gärna till dem, vet ja och fråga!  Eller maila och be att få ringa upp...

Hoppas att du får även svar an en SYO, jag är en glad amatör, som sett ett och annat.

Lycka till!

R
Sussi 2010-01-18
Vill du arbeta inom kriminalvården så är eftergymnasial utbildning bra att ha och ett gymnasieprogram som ger bra grund och behörighet till högskolan är då ett bra val. Samhäll är exempel på det...

Efter gymnasiet är socialt arbete, beteendevetenskap och samhällsvetenskap bra att läsa. Jurist kan också funka bra om man är intresserad av att bli t ex frivårdsinspektör, men socialt arbete (socionom) funkar också bra att läsa för det ändamålet. Inom kriminalvården finns bla kriminalvårdare, frivårdsinspektörer, transportförare men också speciella yrkesgrupper så som sjuksköterska, fritidsledare och fastighetsskötare. Vad för område som du vill arbeta med inom kriminalvården påverkar vad för utbildning du ska satsa på. Är det något med människan att göra så satsa på att läsa t ex beteendevetenskap eller sjuksköterska. Kriminalvården samarbetar också med bla läkare, lärare och tandläkare. Vill du arbeta med något där så satsa på en sådan utbildning... osv...

Jasmine 2010-01-18
Tack så jätte mycket för svaren, fick reda på många intressanta saker! :)
Jag har dock en fråga till, haha. Jag har funderat lite mer över olika yrken, och att jobba inom narkotikaroteln eller som kriminaltekniker lockar väldigt mycket. Vad behöver man läsa efter gymnasiet då, om någon vet?
Tacksam för svar!
Hans eminens 2010-02-10
men pucko, prova att googla lite vet jag. du ska bli snut och arbeta med det ett tag o sen kan du söka vidarutbildning.

Sossarna suger.
Annie 2014-02-24

Vilken linje ska man gå om man vill jobba som kriminalvårdare? På tex behandlingshem eller fängelse m.m ? 

Funkar det om an går vård och omsorg? Och vilka kurser borde man läsa ? 

Tacksam för svar så snart som möjligt :)

Skriv kommentar: