PA komlettera med sociologi kurser

26 jan 2010
Fråga:
Hej! Jag har examen i PA-programmet på HV med huvudämnet psykologi. Jag har nu, efteråt naturligtvis, kommit fram till att jag helst skulle vilja arbeta med socionomrelaterade yrken. Jag förstår att jag inte blir socionom bara för att jag skulle ta sociologi kurser A-C- nivå men jag undrar lite hur jag skulle bära mig åt för att öka mina chanser att få/söka socionomrelaterade yrken. Studievägledning har också alltid intresserat mig. Är sociologikurser ett alternativ eller finns det även andra kurser jag skulle kunna komplettera min examen med? Tips och råd eftersökes!! Må gott, vänligen Jennie.

Svar:

26 jan 2010
Hej Det beror på vad du menar med socionomrelaterade yrken. Men att läsa sociologi tror jag inte ökar dina chanser att konkurrera om samma jobb som socionomer. Jag tycker du ska fundera på vilken typ av arbete du vill ha och ta kontakt med en institutionsvägledare. De har kunskap om vilka kurser som kan vara lämpliga för att bli anställningsbar inom det område du är intresserad av. Hälsningar Chris,www,syoguiden.com