Vill bli bibliotikarie!

Hej, jag är förskollärare sedan 1997 då jag läste 120 p. vid Göteborgs Universitet. Är nu väldigt sugen på att byta bana och arbeta som bibliotekarie. Vad behöver jag läsa då? Räcker det att läsa enstaka kurser? Distans?

Mvh Louise
Louise 2010-01-26 02:51

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2010-01-26
Hej
Det finns två olika vägar till yrket. Antingen söker du en grundutbildning på 180 hp eller så kan du söka utbildningen på masternivå men då krävs att du har en kandidatexamen. Högskolan i Borås har en kortare variant på 120 hp som kan läsas på distan. Till den krävs att du har minst 60 hp.
Utbildningar finns bl i Borås, Lund, Umeå, Växjö och Uppsala.
Hälsningar Chris,www,syoguiden.com
Terese 2010-01-30
hej,

Jag lägger största delen av min vakna tid på att oroa mig för framtiden, vad jag ska studera o vad jag inte borde studera.
Jag funderar på att bli något inom bistånd o utvecklings organisationer, men jag tycker att konkurrensen känns hård o jag vet inte om jag är beredd att kämpa eller sticker ut tillräckligt för att klara det.
Jag har funderat på pol. kand., lingvistik, eller kombinera dessa båda som lärare (det senare mest av trygghetsskäl, även om det också tilltalar mig). Jag vill jobba internationellt, men jag vill också veta att jag har en chans att klara av mina skulder efter att ha investerat i ett program. Hur ser framtidsutsikterna ut för lingvister och statsvetare? Hur kan man jobba internationellt som lärare? Har du nåt tips på hur jag ska göra för att kombinera intresse med trygghet? Ska man kanske nöja sig med ett helt annat jobb efter utbildningen tills man hittar ett inom det område man egentligen vill jobba i?

Många stora frågor som jag hoppas du har tid att besvara!!

Mvh Terese
Terese 2010-01-30
hej,

Jag lägger största delen av min vakna tid på att oroa mig för framtiden, vad jag ska studera o vad jag inte borde studera.
Jag funderar på att bli något inom bistånd o utvecklings organisationer, men jag tycker att konkurrensen känns hård o jag vet inte om jag är beredd att kämpa eller sticker ut tillräckligt för att klara det.
Jag har funderat på pol. kand., lingvistik, eller kombinera dessa båda som lärare (det senare mest av trygghetsskäl, även om det också tilltalar mig). Jag vill jobba internationellt, men jag vill också veta att jag har en chans att klara av mina skulder efter att ha investerat i ett program. Hur ser framtidsutsikterna ut för lingvister och statsvetare? Hur kan man jobba internationellt som lärare? Har du nåt tips på hur jag ska göra för att kombinera intresse med trygghet? Ska man kanske nöja sig med ett helt annat jobb efter utbildningen tills man hittar ett inom det område man egentligen vill jobba i?

Många stora frågor som jag hoppas du har tid att besvara!!

Mvh Terese

Skriv kommentar: