Kryssningsfartyg

Skulle vilja jobba på kryssningsfartyg när jag blir äldre. Går i gymnasiet nu och jag undrar om man måste läsa några speciella kurser eller gå i någon speciell högskola för att kunna arbeta på fartyg. Skulle kunna tänka mig att vara servitör, sitta i reception, vad som helst egentligen som har med service att göra på fartyget.
Rebecka 2010-02-07 02:53

Kommentarer:

Metrak 2010-02-07
Hej
De bästa är att sattsa på en sån karriär i land, för att arbeta upp en yrkeserfarenhet, som ofta är ett krav till fartyg.

För att få jobba på fatyg måste du genomgå säkerhetsutbildning samt i vissa fall ha läkarintyg för sjöfolk (typ syn hörsel). Säkerhetsutbildningen brukar fartygen skicka sina anställda på, annars kan man skaffa sig den innan.

Goda språkkunskaper är viktiga för vissa linjer och tjänster, särskillt om säkerhetsspråket är ett annat än engelsk/svenska.
Sussi 2010-02-08
Finns utbildningar inom reception och annat som finns på fartyg. Har man sådan kompetens i bagaget kan man bli intressant för anställning, t ex på stena line, tallink silja osv. Det går att söka sommarjobb där, det kan vara en väg in till jobb på fartyg...
Rebecka 2010-02-10
Tack så mycket för svaren! ska lära mig så mycket engelska som jag bara kan och har ganska lätt för språk, så det där med språkkunskaperna ska nog gå bra. Och utbildningar inom reception låter bra, ska verkligen ta och fundera på det. Somsagt tack =) om ni vet något mer får ni gärna lägga tilll något

Skriv kommentar: