Nybörjare i film

Hej! Det är så att den senaste tiden har jag blivit mer och mer intresserad av filmskapande och vill helt vara en del av branschen. Problemet är att jag går sista året på samhällsprogrammet så jag kan inte byta till något medieprogram nu. Men min fråga är så här. Vad kan jag göra nu på sidan av skolan? Finns det inga grundutbildningar man kan gå inom film? Och var är dessa i så fall? Jag har själv sökt på google men jag har inte hittat nånting där jag bor(Göteborg). För jag vet att det jättesvårt att komma in på bra högskolor som har med film att göra därför är det bra att börja nu och senare gå på nån folkhögskola först. Men grejen är väl att även folkhögskolor tar väl inte in folk som inte har nån erfarenhet alls? Jag kan inte säga bara att jag kan skriva manus på datan. Tacksam för lite tips om hur man kan börja som nybörjare.
Sami 2010-02-12 02:54

Kommentarer:

MJK 2010-02-12
Stockholms universitet erbjuder massor av utbildningar inom filmvetenskap. Bland annat finns det en grundkurs som heter Filmvetenskap I, GN.

http://sisu.it.su.se/search/info/FV1000
Sussi 2010-02-12
Vill du plugga film och jobba med det senare (filmproduktion) eller är du bara ute efter kurser i film att läsa för intressets skull?
Sussi 2010-02-12
Fattar först nu att det är yrkesverksamhet inom film som du är intresserad av...

Det finns utbildning i filmskapande på folkhögskola där det inte krävs något speciellt. Om det finns i Göteborg är jag inte helt säker på, men det finns på en del folkhögskolor i andra städer. Är det detta du vill så kanske inte vart det finns behöver spela någon större roll?

För att komma in på filmutbildning på högskola/universitet så krävs det ibland tidigare filmkunskaper som testas med antagningsprov. Så att ta det som finns kan vara ett bra sätt att bygga upp kunskaper att söka vidare med sedan.

Filmvetenskap finns i Göteborg på universitetet. Men om du vill göra film så kan det vara bra att ha filmprodutionsutbildning i bagaget också, inte bara filmvetenskapskurser...
Sami 2010-02-12
Tack för svaren. Jag är inte ute efter kurser för skojs skull.  Film är något jag vill satsa på. Plugga film då och sen jobba med det. Helst borde jag valt media på gymnasiet men nu går jag samhäll. Länken till stockholmstället var bra. Jag vill gå så många såna kurser och program som det bara går. Kanske 20 eller nåt. Då borde det vara lättare sen att komma in på nån ok högskola. Men jag bor i Göteborg och har inte hittat nåt liknande.

Jag har läst mycket om hur det funkar så jag vet att det krävs en hel del att komma in på filmhögskolor. Det är därför jag undrar vad jag kan göra nu. Så jag är ute efter grundutbildning i filmproduktion och skapande för att bygga upp mina kunskaper då helt enkelt som du säger.
Hoolywoodstjärnan 2010-02-13
Det är bara att börja lära in sig repliker så arbetar du snart i hollywood.

Säg efter mig ( med inlevelse)

""""""Are you talking to me? there is nobody else here, so you are talking to me?""""""

Mvh: Hollywoodstjärnan

Skriv kommentar: