Psykolog/Beteendevetare

Hej, jag vill bli psykolog. Jag har inte tillräckligt höga betyg, men jag har i alla fall 2,5 meritpoäng. Jag undrar om jag borde läsa upp mina betyg på komvux, eller om det är dumt att göra med tanke på de nya reglerna som börjar gälla i höst?

Jag undrar också vad skillnaden är på psykologer och beteendevetare, och om man kan läsa vidare till exepelvis psykoterapeut om man utbildar sig till beteendevetare? Just nu läser jag psykologi II på universitetet, och om jag skulle bestämma mig för att bli beteendevetare skulle jag ha två år kvar efter den här terminen. Men jag känner att jag hellre vill bli psykolog (det låter bättre), samtidigt som jag inte vet vad skillnaden är.

Tack för svar!
Lina 2010-02-22 02:56

Kommentarer:

Golnosh 2010-02-22
Jag vill också bli psykolog och jag har inte heller tillräckligt med snitt betyg för att läsa till detta i Sverige. Jag har nu valt att läsa utomlands (Storbrittanien som är det populäraste resemålet) och där kommer man nog in med lägre poäng. Så det vore en annan väg för dig om du vore intresserad utav det, Lina.

Vad som bekymrar mig just nu är att jag inte får någon som helst hjälp vart jag än ringer. Alla skickar runt mig, och det närmar sig sista ansöknings datum. Så ifall Chris Wigh i detta fall skulle vilja guida mig vore jag tacksam :)

Skriv kommentar: