""Bygga"" upp sin egen utbildning?

24 feb 2010
Fråga:
Hej! Jag är en tjej som studerar internationell ekonomi och har nu läst i 3 år men har de senaste månaderna funderat över om det verkligen är något jag vill jobba med. Jag tycker internationell handel är väldigt intressant men jag tycker samtidigt om handelsrätt och affärsjuridik. Vad jag undrar är om det är möjligt att på så sätt ""bygga upp"" sin egen utbildning genom att läsa kurser man intresserar sig för och på så sätt kanske få ihop en examen? Jag vill inte börja om ett nytt program och läsa om flera år igen och kanske upptäcka att detta inte heller är något jag vill jobba med så därför undrar jag om det är möjligt att gå genom en annan väg och bygga upp sin egen utbildning och fortfarande kunna få ett arbete utan att ha läst ett helt program. Jag skulle uppskatta ert svar och tack på förhand!

Svar:

26 feb 2010
Hej Visst kan du genom att läsa kurser på egen hand skapa en egen examen. Det vikiga är att du innan funerar på vilken typ av jobb du vill att din examen ska leda till och utifrån det läsa lämpliga kurser. Jag tycker du ska boka en tid med en studievägledare på den institution där du vill läsa ditt huvudämne för att få hjälp med att välja lämpliga kurser. Hälsningar Chris,www,syoguiden.com